ethereal (adj) extremely delicate, light, not of this world.

Thursday 12 February 2015

wonder, r.j. palacio


zdravím, zdravím! čo sa mňa týka, som vpohode, dosť chorá. už druhý týždeň chrípkujem doma a v pondelok idem do školy. ale som happy, lebo som stihla zopár seriálov konečne binge-watchnúť. o tom neskôr. anyway. o wonderovi asi väčšina z vás počula, keďže na to väčšina bloggeriek už robilo recenzie. ja som sa k tejto knihe dostala až teraz, a neľutujem.






kliknutím na obrázok sa dostanete na goodreads 

August Pullman wants to be an ordinary ten-year-old. He does ordinary things. He eats ice cream. He plays on his Xbox. He feels ordinary - inside.
But Auggie is far from ordinary. Ordinary kids don't make other ordinary kids run away screaming in playgrounds. Ordinary kids don't get stared at wherever they go.
Born with a terrible facial abnormality, Auggie has been home-schooled by his parents his whole life, in an attempt to protect him from the cruelty of the outside world. Now, for the first time, he's being sent to a real school - and he's dreading it. All he wants is to be accepted - but can he convince his new classmates that he's just like them, underneath it all?
Narrated by Auggie and the people around him whose lives he touches forever, Wonder is a funny, frank, astonishingly moving debut to read in one sitting, pass on to others, and remember long after the final page.

{ w r i t i n g   s t y l e }
wonder je výnimočný v naozaj mnohých ohľadoch a jeden z nich je zaručene writing style. číta sa to neskutočne ľahko, rýchlo, autorka nestráca čas zbytočnými opismi. čo potrebujeme vedieť, vieme, a zvyšok necháva na našu fantáziu. tie z vás, ktoré čítali eleanor a parka pochopia čo teraz budem myslieť - všetko vyznelo tak reálne. nič neprilepšovala, nič nezveličovala, všetky emócie a slová a udalosti boli úžasne surové a reálne a to dodávalo tomu príbehu na vierohodnosti. veľký podiel na príjemnosti štýlu asi má aj fakt, že väščina rozprávačov má desať rokov. to je tiež pozoruhudné, že každá časť knihy je prerozprávaná niekým iným, aj keď najčastejšie rozpráva auggie. veľmi sa mi páčili aj summerine chapters, a viine. takže aby som to zhrnula, wonder je typ knihy, ktorý preletíte za jeden deň a ani si to neuvedomíte, lebo sa to tak príjemne a ľahko číta. 

vo wondere je pomerne veľa postáv, a character development by ste tam hľadali márne. samozrejme. je jedna výnimka, ňou je julian. no aby ste postrehli jeho character development si musíte prečítať "the julian chapter", ktorá nie je súčasťou všetkých ebookov, takže vám silne odporúčam ju vyhľadať a bojovať za ňu.
hlavnou postavou je august { ej kej ej auggie } pullman, desaťročný chlapec, ktorý má nejakú-stoslovnú-chorobu-ktorej-meno-je-príliš-zložité. jednoducho povedané, má zdeformovanú tvár. veľmi zdeformovanú tvár. počas čítania ste si ho mohli predstaviť len veľmi ťažko, no potom som našla toto video a dosť mi pomohlo vedieť si auggieho poriadne predstaviť. každopádne, auggie je pomerne múdry, a vlastne zlatý, a má pekné myšlienky. ale rátajte s tým že má desať rokov a občas aj plače a podobne, ale to len ešte viac robí príbeh reálnejším.
potom je tu napríklad summer, coolová super milá úžasná summer, ktorá si sama od seba prisadne k auggiemu a awwh. alebo jack, taký super chalan, s ktorým sa auggie skamaráti. jack mi bol strašne sympatický, lebo niekedy mi pripomínal seba, čo vyznie hlúpo, ale je to pravda. via bola tiež úžasná. via je auggieho sestra, a jej kapitoly boli úplne feelsy lebo tam hovorila o tom aké to je byť sestrou auggieho a ako stále všetci riešia len neho a via vo vás strašne, strašne ľahko vyvolá súcit a empatiu.
no a samozrejme julian, o ktorom si celú knihu myslíte že je to asshole, a potom v julian chapter zistíte, že druhá strana príbehu má niečo do seba, a začnete juliana ľutovať a možno si ho obľúbite, ale heeell, jeho babka je top. myslela som že naveky hejtujem staré francúzske babky ktoré vyžadujú aby ich ich vnúčatá volali grandmére, { napríklad taká miina babka v princess diaries. } ale očividne nie. 

+ autentickosť; áno áno, viem že som o tom už hovorila. ale táto kniha je tak neskutočne reálna. niekedy som priam zabúdala, že čítam knihu. možno to bol dej, možno writing style. každopádne, bolo to príjemné.
+ poučenie; wonder ma naučil, že nemám súdiť ľudí podľa ich výzoru, že im mám dať šancu. taktiež ma naučil, že sa nemám sťažovať na to, ako vyzerám, pretože niektorí sú na tom horšie, a nakoniec že nie všetci vždy príjmu vás a váš výzor a musíte sa s týmto naučiť žiť. { poučenie bude pravidelný člen tímu, zvyknite si naň :D }
- nedostatok romantiky; najprv som si nebola istá, či to nemám dať do pozitív, ale keďže sme ženy, a ženy ktoré snívajú, dala som to ako mínus. mne osobne to až tak nevadilo, ale viem že sú ľudia, ktorí vyslovene potrebujú romantiku v knihách, a tu jej bolo minimum. maximálne desaťročné deti ktoré spolu "go-outujú".
- rovnakosť/neosobnosť všetkých POVs; aj keď som nič zlé na margo multiple POVs v tejto knihe nepovedala, tu sa možno trochu pozastavím. napriek tomu že bolo príjemné vidieť príbeh z viacerých perspektív, chýbalo mi tam niečo, čo tie perspektívy rozlíšilo. samozrejme, via a jej frajer používali dospeláckejšie slová a každá postava myslela inak, no chýbal tam nejaký unikátny spôsob myslenia, špeciálny spôsob videnia okolitých vecí. zoberte si napríklad shatter me series. juliette píše ako najlepší básnik s všetkými tými nádhernými metaforami. adam píše jednoducho, používa slová ako gotta a gonna. a warner ... warner je proste warner, ok?! jednoducho povedané, tahereh zvládla zmeniť jej writing style aby odlíšila postavy, a r.j. v tom mala isté medzery.

wonder je kniha pre middle-graderov, ale napriek tomu si myslím, že by si ju mali prečítať všetci. od detí v prvej triede, cez tínedžerov, ktorí majú chuť len na dlhočizné romány, cez chlapov, ktorí by najradšej celé dni čítali krvavé fantasy, po našich starých rodičov. je to kniha, ktorú zlúskate aj za deň kebyže sa priveľmi snažíte, a je to kniha, v ktorej nie je veľa romantiky ani žiadne fantasy stuff, ale je to kniha plná múdrosti, kniha, ktorá vas zahreje pri srdiečku, kniha, ktorá vo vás zostane navždy a hlavne kniha, po ktorej nemáte book hangover, teda kniha, po ktorej máte dobrý pocit zo života a nie depku že nežijete v tej knihe, čo je dosť časté. { tahereh mafi i'm looking at you. -_- }


You can't blend in when you were born to stand out.
My name is August, by the way. I won't describe what I look like. Whatever you're thinking, it's probably worse.
It's so strange how one day you can be on this earth, and the next day not.

Funny how sometimes you worry a lot about something and it turns out to be nothing. 

so doesn't that make the universe a giant lottery, then? you purchase a ticket when you're born. and it's all just random whether you get a good ticket or a bad ticket. it's all just luck.   —  no, no, it's not all random, if it really was all random, the universe would abandon us completely. and the universe doesn't. it takes care of its most fragile creations in ways we can't see.

I don't really feel sorry for him anymore. That might have been what made me sit with him the first time, but it's not why I keep sitting down with him. I keep sitting down with him because he is fun.

3 comments:

  1. Konečne. Už keď si to prečítala Nell, tak som čakala iba na teba. A som na teba hrdá. Najmä preto lebo sa ti to páčilo. Ale komu by nie. Bola to úžasná kniha (ktorú by som rada znovu prečítala, lenže ju má kamarátka, ktorá ešte akosi nezačala...vieš čo mi to pripomína? teba. vieš prečo mi to pripomína? game of thrones. vážne by si sa mala pohnúť z miesta a okrem tých dnešných moderných dystopian fantasy (ani nevieš aká som pohoršená keď sa to niekomu páči, ale čo už) si prečítať aj legendu všetkých legiend a to čo ja nazývam naozaj dobrá fantasy kniha a naozaj dobrý autor a postavy).
    Musím s tebou súhlasiť v bode o autentickosti tejto knihy. Je to veľmi zarážajúci fakt, vzhľadom na to že autorka nemá žiadne vlastné skúsenosti (myslím to tak že ona sama netrpí žiadnym takýmto postihnutím alebo ako to presne nazvať). Za tento fakt by si kniha zaslúžila oveľa väčšiu pozornosť podľa môjho skromného názoru.
    Dobre, chcela som ti vynadať za to porovnávanie k Shatter Me (k tomu sa ešte dostanem), ale upokojila som sa a povedala som si, lenka môžeš byť mrcha iba ak budeš úprimná. Takže budem úprimná. Súhlasím s tebou aj v tom že tie postavy v jednotlivých POVs neboli tak veľmi odlišné, avšak Shatter Me? Vážne? Nie je horšie napísaná kniha (fajn je, Dokonalý pár a Milujem ťa Justin ale to už je hlboké dno). Jediná postava a to Warner tam má nejaký zaujímavejší príbeh, ostatný sú tam buď ufňukaní alebo too funny for the situation (možno to bude znieť že tým urážam Kishiho ale vieš že to by som si nedovolila! jeho nie! Juliette kedykoľvek, nech ma zobudíš aj o polnoci, nájdem si pre ňu nejakú štiplavú poznámku, ale on nie). A keď už autorka nedokázala vymyslieť príbeh, z môjho pohľadu je nereálna aby dobre rozlíšila tie postavy. Čo sa nestalo. Aspoň u mňa nie.
    Vieš čo ma počas písania tohto napadlo? Treba založiť v Bratislave nejaký reading club, kde to budeme môcť diskutovať. Lebo takto ma z toho bolia ruky a nemôžem rozlišovať tón hlasu a opisovať ti moje neustále meniace sa pohľady.
    Takže až na ten zádrhel so Shatter Me (na čo budem citlivá do konca života rovnako ako na Divergenciu...skoro som to ani nenapísala), sa mi recenzia veľmi páčila a so všetkým čo si napísala súhlasím :)

    ReplyDelete
  2. A až teraz som si prečítala to thinking v hornom menu.
    No, you could not! I'm still there, prepared to beat you at blog moving :D

    ReplyDelete
  3. Sledujem ťa na goodreads a odkedy som videla, že čítaš túto knihu, tak som si ju poznačila do scojho zoznamu kníh, ktoré chcem prečítať :D A celkom sa na ňu teším :)
    beelievin.blogspot.com

    ReplyDelete