ethereal (adj) extremely delicate, light, not of this world.

Saturday 17 January 2015

if i stay series, gayle forman

I look at her there in the shadows of the shut-down city, her hair falling onto her face, and I can see her trying to figure out if I’ve lost it. And I have to fight the urge to take her by the shoulders and slam her against a shuttered building until we feel the vibrations ringing through both of us. Because I suddenly want to hear her bones rattle. I want to feel the softness of her flesh give, to hear her gasp as my hip bone jams into her. I want to yank her head back until her neck is exposed. I want to rip my hands through her hair until her breath is labored. I want to make her cry and then lick up the tears. And then I want to take my mouth to hers, to devour her alive, to transmit all the things she can’t understand.
— Where She Went, Gayle Forman 





"Just listen, Adam says with a voice that sounds like shrapnel.
I open my eyes wide now.
I sit up as much as I can.
And I listen.
Stay, he says.


Choices. Seventeen-year-old Mia is faced with some tough ones: Stay true to her first love-music-even if it means losing her boyfriend and leaving her family and friends behind?Then one February morning Mia goes for a drive with her family, and in an instant, everything changes. Suddenly, all the choices are gone, except one. And it's the only one that matters.If I Stay is a heartachingly beautiful book about the power of love, the true meaning of family, and the choices we all make."



zo začiatku mi ten writing style nejako nesadol, zdalo sa mi to príliš jednoduché, príliš priame, príliš veľa priamej reči a málo opisov. no na konci if i stay som si už zvykla, a teraz keď som po pol roku čítala where she went to bola ozaj príjemná zmena po všetkých tých ťažkostiach od cassie a podobných knihách. gayle naozaj dokonalo opisovala úplne jednoduché veci, a lásku. ako som si tak prechádzala citátmi z if i stay, uvedomila som si že tam bolo neskutočne veľa krásnych myšlienok. a potom vo where she went, keď si adam prechádzal tým všetkým, bolo to tak silné. tak, tak silné. to, ako sa zmenil, to ako bol tak trošku insane. bolo to neskutočné. sú to knihy, ktoré ste schopní dokopy prečítať kľudne aj za deň ak ste poriadne odhodlaní, a priotm vám v srdiečku ostanú naveky.



hlavnou protagonistkou je mia, nesmelá cellistka s úžasnou rodinkou. *smrk-smrk* { nebudeme si tu klamať, ok? rodinka zomrie po pár stranách a potom celú knihu počúvate príbehy o nich a máte chuť plakať. to ani nie je spoiler. všetci to vieme. } je odo mňa úplne iná, nesmelá, talentovaná, miluje klasiku a nemôže vystáť rock, ale predsa len som sa v nej dosť často videla, čo pripisujem gayle.
a čo sa adama týka? dokonalosť. vyvracia všetky stereotypy o bad-boy rockeroch. je strašne citlivý a vtipný a zlatý a proste dokonalý, čo si tu budeme nahovárať. teda, to všetko v prvej knihe. z knihy na knihu si prejde obrovským character developmentom a je to cítiť, ako na štýle písania { druhá kniha je písaná z jeho pov, prvá z miinho }, tak na celkovej nálade knihy. ale k tomu neskôr. uzavrime to tým že je perfektný.
kim je úžasná. sassy, židovka, fotografka. teddy, gran, gramps, miini rodičia, willow, všetko úžasné postavy, no bol z nich cítiť len zlomok. počúvali sme o nich toľké príbehy, no predsa to bolo ako keby to boli len duchovia. však aj boli niektorí z nich, všakže. no predsa ste si ich obľúbili. rocker-gone-proffesor tatko, ultracute mladší braček, celá miina úžasná rodina. postavy sa snáď ani nedali nemať radi.



asi vám to z tejto recenzie tak nepríde, keďže niekto *vôbec nie ja* už zabudol, ako sa píšu recenzie. táto séria je však naozaj úžasná. rozdiel medzi dvoma knihami je obrovský, čo je len dobre, pretože if i stay je síce krásna kniha, ale... niečo jej chýba. aby som citovala svoju recenziu na gr z augusta, "I'm looking forward to read the second book, because I sense my opinion about this series will change a lot with the second book." oh, how right i was. kým if i stay bol dievčenský román, ktorý vlastne nebol dievčenský román, where she went bola táto... masívna vec, dojemná vec, neskutočná vec. čítalo sa to úžasne, rozmýšľalo sa o tom úžasne. celé to bolo úžasné. ak sa mám rozhodnúť, ktorá kniha sa mi páčila viac, bez sekundovej pauzy odpovedám where she went, a veľmi ľutujem, že som si ju neprečítala skôr, pretože som nebola až taká nadchnutá if i stay. no where she went mi totálne zmenilo názor na celú sériu.

štýl písania; viem, viem, už som to hovorila, ale je to prosto úžasné. málo prídavných mien, málo opisov, veľa reči, všetko toto prispieva k rýchlemu čítaniu, a k väčšej "reálnosti" knihy

dej knihy; obe knihy sa odohrávali len jeden deň. síce bol medzi dejmi rozdiel tri roky a v knihách sa striedali kapitoly z prítomnosti a spomienky, no aj tak to bol jeden deň. a bolo to tak perfektné.

spomienky; chcem aby ste vedeli, že toto som sem napísala úplne z núdze, aby som bola aspoň trošku objektívna. ale je pravda že ma tie ich spomienky občas nudili, že som bola taká caught up v tom deji z prítomnosti, že tie spomienky ma frustrovali. ale boli pekné.



túto sériu odporúčam úplne všetkým, ktorí znesú contemporary žáner, ktorým nevadí nedostatok kúziel a drakov v knihách. je plná úžasných právd, lásky, no nezanechá vo vás taký shitty pocit že váš život je nanič a chcete žiť ako mia a adam, už len preto že mii zomrela rodina. naopak, zanechá vo vás úplne nádherný pocit. teda where she went. neodporúčam vám čítať if i stay a potom počkať dosť dlho a až potom čítať where she went, alebo horšie, nečítať to vôbec. ak vás if i stay až tak nenadchne, where she went to vybaví, a ak vás if i stay nadchne úplne, where she went bude čerešnička na torte. takže na čo čakáte?! šup na ebookbay.to stiahnuť knihu, alebo na goodreads označiť ako prečítanú, alebo na martinus kúpiť ju. { áno, preferujem martinus pred panta rhei lebo v martinuse na obchodnej majú svoje vlastné nástupište 9 3/4 a predavačky sú ochotné sa s vami desať minút rozprávať o dokonalosti johna greena }



väčšina z vás možno o knihe počula v spojení s filmom, ktorý bol v kinách niekedy od septembra, alebo tak nejak. if i stay je v tomto podobná ako perks, väčšine sa viac páči film než kniha, a tentokrát sa prikláňam aj ja. vybrali dokonalých hercov. seriózne. chloe je neskutočná. jamie blackley sa mi najprv strašne nepáčil, ale vo filme som sa do neho zamilovala. je neskutočne dokonalý. až príliš. pesničky z if i stay spracovali úplne úžasne a ja počúvam today celé dni. takmer všetky dôležité veci z knihy dali aj do filmu. menovite. adam. adam. strop s výstrižkami obrazu na julliarde. adam wrote her a song. adam fucking wrote her a song. v knihe ju len varoval, ale vo filme ho naozaj napísal, a potom tam boli všetky tie záblesky jej života, a potom sa rozhodla. she'll stay.

čo sa týka toho čo vynechali, asi úplne najviac mi chýbal ten plán aby sa adam mohol dostať k mii. v knihe si zavolal nejakú rockerku kamarátku brooke vega, ktorá potom mala malé cameo aj vo where she went keď robila dohadzovačku. anyway, bol v nemocnici veľký koncert, veľký zmätok, a adam sa prešmykol k mii. to mi vo filme strašne chýbalo. aj nehoda bola veľmi mierna. v knihe boli opísané vnútornosti okolo tiel a ďalšie nechutné veci, ktoré však boli realistické. nehoda to bola veľmi vážna, no vo filme to vyzeralo akoby sa len trošku oškreli s tým druhým autom. taktiež tam bolo málo kim a celkovo málo miinej rodiny, a príliš veľa adama. čo mi zase až tak nevadilo, ale aj tak. v knihe sme oveľa viac spoznali miinu rodinu.

nedá mi nespomenúť úžasnú scénu vo filme, kde hral nejaký úžasný cover na halo od beyoncé, a adam a mia sa milovali. v knihe to bolo doosť iné a viac poetickejšie, ale je možné že vo filme by to bolo veľmi awkward. ale celkovo som vo filmom veľmi spokojná, polovicu som preplakala a naozaj som si ho užila a dúfam že sa dočkáme aj where she went filmu, pretože ten príbeh má podľa mňa oveľa väčší potenciál.










No comments:

Post a Comment