ethereal (adj) extremely delicate, light, not of this world.

Sunday 15 February 2015

we were liars, e. lockhart

Welcome to the beautiful Sinclair family. No one is a criminal. No one is an addict. No one is a failure. It doesn't matter if one uf us is desperately, desperately in love. So much in love that equally desperate measures must be taken. 
— We Were Liars, E. Lockhart



 
{ download link je odo mňa, môžete mi veriť ;) } 
A beautiful and distinguished family.

A private island.

A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.

A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.

A revolution. An accident. A secret.

Lies upon lies.

True love.

The truth.


{ w r i t i n g    s t y l e }
we were liars je úžasná, výnimočná kniha, v mnohých ohľadoch. jedným z nich je writing style. a panečku, to je něco. pripomína mi to shatter me series—sú to samé metafory, metafory, jednoriadkové / jednoslovné paragrafy, nádherné slová. občas sa mi stalo, že som si prečítala istú pasáž, vycúvala od knihy a asi päť minút nad tým rozmýšľala kým mi došlo, že to celé bola metafora. na to sa pripravte. keď si to tak zoberiem, tá kniha je pomerne krátka, a predsa sa toho toľko stihne stať. naozaj, je to radosť čítať. kniha je rozdelená na viac častí, a v každej časti sú kapitoly, ktoré začínajú len tak uprostred strany, nie zakaždým na novej, čo je celkom refreshing. celá táto kniha je napísaná refreshingly a dokonalo a asdfghjkl. dokonalo. a pani lockhart úžasne opisuje, o tom však nižšie.

{ c h a r a c t e r s }
vo we were liars vlastne vystupuje pomerne málo postáv, len the sinclairs, a aj tých je na tom ostrove  málo. každopádne, výnimočné na nich nie sú ich vlastnosti, ale to, ako sú opísané. napríklad gat: "He is contemplation and enthusiasm. Ambition and strong coffee. I could have looked at him forever." čiže cez nouns opisuje autorka postavy, a prekvapilo ma, keď som zistila, že som o nich vedela viac než keby mi ich opísala normálne.
hlavnou protagonistkou a zároveň rozprávačkou je cadence, najstaršie sinclairovské vnúča, krásne dievča s blonďavými vlasmi, ktoré si píše citáty na chrbáty rúk. je to veľmi zaujímavá osoba, a keď mala pätnásť rokov, mala na ostrove nehodu, potom pobývala v nemocniciach, brala lieky a mala silné migrény. ja som ju mala pomerne rada, bolo mi jej ľúto. no nepodceňte ju. je plná prekvapení.
potom je tu gat. oh. je to strašný slaďouš. no prišla som na jednu vec. pri väčšine kníh sa autorka sústredí na to, aby ste sa aj vy zamilovali do mužského protagonistu. vo we were liars to tak nie je. gat patrí cadence, a aj keď si ho môžete obľúbiť, nemôžete sa zamilovať, pretože autorka si ho akokeby ochraňuje.
samozrejme, nezabúdam na johnnyho a mirren. boli obidvaja super, hlavne johnny a jeho hlášky. my god. vždy tak pekne odľahčoval atmosféru tými jeho hlodmi. a mirren bola cool. typická blonďavá snobka, ale bola milá.
boli tam aj ďalší cadencini cousins, jej tety a dedko, no hlavne jej mama. jej mala bola sila. vždy cadence presviedčala, aby sa správala normálne. because you are. beause you can be. snažila sa všetko udržať pokope, nikdy si nepriznala bolesť. niekedy možno bola až krutá, ale aj tak som ju vpodstate obdivovala.
dĺžka knihy sa však odráža na character developmente, ktorého tam teda veľa nie je, ale mne to ani nevadí. we were liars odpustím všetko. skoro všetko.

{ s u m m a r y }
nemám pocit, že by som to dostatočne zvýraznila, takže to poviem ešte zopárkrát. we were liars je vážne krásna kniha. zdá sa, že to je typická povrchná tínderžerská romantika, no potom to začne byť viac deep. prvá polovička knihy ide pomalším spádom a sú to mostly spomienky, no potom sa to začne viac rozvíjať a začne to byť ešte lepšie. keď to dočítate, buď si poviete, že to chcete okamžite začať čítať odznovu {ako ja}, alebo sa zaprisaháte, že si to už nikdy neprečítate. {ale to mi dúfam neurobíte} je to zaujímavá kniha, silná kniha. nebudete mať po nej krásny pocit, skôr budete plní emócií, a book hangover bude samozrejmosť.
prose poetry; we were liars je vpodstate poézia písaná formou prózy. teda, neviem, či to tak je oficiálne, ale určite vám to tak príde, lebo tie slová sú príliš krásne na prózu. príliš krásne na ľudí. príliš krásne.
setting a celá myšlienka; súkromný ostrov, nechutne bohatá rodina s výzorom modelov a problémami obyčajných ľudí. skupina mladých ľudí, ktorí si myslia, že sú najmúdrejší a že svet je ich. strašne sa mi to celé páčilo. 
- dĺžka knihy; seriously tho. dvesto strán { a niečo } nie je dosť! možno by príbehu neprospelo ďalšie preťahovanie, ale o týchto postavách a príbehu som schopná čítať do nemoty.

{ r e c o m m e n d a t i o n } 
we were liars je kniha, ktorú si musíte prečítať všetci. siriusly. nehovorím, že vás všetkých nadchne, ale je to goodreads winner z roku 2014, a páčila sa mi. takže by ste aspoň mali vedieť okolo čoho to vlastne je všetok ten buzz v booktuberskom svete. choďte si to prečítať. okamžite. teraz. hneď. :D hore máte aj link na stiahnutie, s ktorým som si dala dosť práce. { seriously, kvôli vám som hľadala nejakú epub a potom sťahovala cez torrent a nahrávala na dropbox a všetko. } p.s. keď to dočítate mi prosím napíšte/komentujte, som vážne zvedavá na vaše názory. a ak ste to už čítali, žiadne spoilery, dievčatá! :D

Welcome to the beautiful Sinclair family. 
No one is a criminal.
No one is an addict.
No one is a failure.

It doesn't matter if one of us is desperately, desperately in love.
So much
in love
that equally desperate measures
must be taken.


It is true I suffer migraines since my accident.
It is true I do not suffer fools.
I like a twist of meaning. You see? Suffer migraines. Do not suffer fools. The word means almost the same as it did in the previous sentence, but not quite.
Suffer.
You could say it means endure, but that's not exactly right.


One day I looked at Gat, lying in the Clairmont hammock with a book, and he seemed, well, like he was mine. Like he was my particular person.


"Can I hold your hand?" he asked.
I put mine in his.
"The universe is seeming really huge right now," he told me. "I need something to hold on to."


Someone once wrote that a novel should deliver a series of small astonishments. I get the same thing spending an hour with you.


I love him, but I am not sure I like him. { Candice on her granddad }


{mottos}
Be a little kinder than you have to. {Mirren}
Do not accept an evil you can change. {Gat}
Always do what you are afraid to do. {Cady}
Never eat anything bigger than your ass. {Johnny}

2 comments:

  1. zas ďalšia skvelá recenzia, ktorá ma donútila prečítať si knihu hneď, ako bude možné (aka nech už rýchlo skončí punková princezná lebo we were liars vyzerajú úžasne). sťahovala som si to už minule, keď si to spomínala, lenže som nejak nemala náladu na anglické knihy. jaaass, ako to dokážeš?! zakaždým ma presvedčiť? nejak mám furt chuť prečítať si všetko, čo čítaš ty, lebo tie knižky vždy tak pekne opíšeš, že sa nedá nepustiť sa do nich.

    aj ja som sa fakt bála na lyžiarskom toho, kam ma zaradia. ničoho iného snáď nie. ale potom ako nás porozdeľovali to zo mňa celé opadlo, lebo som bola v skupine s ľuďmi, s ktorými sa síce inak príliš nebavím, ale takto sme sa nejak dali dohromady, keďže sme spolu trávili polku dňa. navyše som mala inštruktorku, ktorú som chcela a vedela som, že ma naučí niečo nové (čo sa nakoniec aj stalo). donedávna som lyžovanie príliš nemusela, ale od lyžiarskeho mám stále chuť vybehnúť niekam na svah a spustiť sa dole. vážne sa nemusíš báť. :))

    jasné tumblr, to mi aj napadlo, len som si nebola istá. píšeš si tam aj s niekým či len reblogguješ a scrolluješ dashboard? o tom urbandictionary som nevedela, ďakujem. <3

    ja viem, že musím, aj si to prečítam, promise. čítala som shatter me a potom aj tú krátku z warnerovho pov a áno, jeho sa nedá nemilovať. :3 jedna z prvých sérií, kde som si zamilovala villaina sama od seba a nie kvôli druhým (áno áno, niekedy toľko počúvam o niektorých characters až sa do nich zamilujem z rozprávania iných. weird).

    to máte dobre potom, my to budeme mať všetko naraz budúci rok (im scared). naši druháci vravia, že prvý ročník bola úplná pohodička, lebo že druhák je brutálny. nejak si neviem predstaviť, ako to bude vyzerať, lebo už aj tento rok je ťažký. (lebo prebrať za jeden rok celú anglickú gramatiku, čo sa na normálnych - ne-bilingválnych gymploch učia štyri roky je také že..arggg. neviem či to je aj u vás tak, ale mne to pripadá trošku moc.)

    nájdi si penfrienda haaa a ako? ja som v takýchto veciach úplne mimo. pamätám si, ako sme kedysi na prvom stupni na základke všetci mali povinne penfriendov, ale odvtedy som si s nikým po anglicky nepísala tak dlho. ale hej, je to super nápad, pustila by som sa do toho.:3 uhm neni zač? :D som zvedavá čo za článok to bude. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. arggg keď si to tak po sebe čítam, pripadám si little bit awkward. furt sa ťa niečo pýtam. prepáááč ale tak ty si asi jediná kto mi na tie moje otázky dokáže odpovedať (i mean koho poznám).

      Delete