ethereal (adj) extremely delicate, light, not of this world.

Monday 28 July 2014

the maze runner trilogy, james dashner


čau chicas! chíčko zase vstalo z mŕtvych. dnes som si zase našla znesiteľnú výhovorku - posledný asi týždeň som bola strašne zaneprázdnená - najprv sme prerábali izbu, potom som bola na chate s maminými spolužiakmi z výšky. no a túto stredu idem za tatkom do bruselu. neviem, či si budem môcť brať noťas, asi budem odpovedať na komentáre z ipadu/otcovho noťasu. dobre, teraz už o recenzii. prvý krát som sa o tejto sérii dozvedela asi od leny, alebo som ju našla niekde na goodreads. neskôr to prečítala foster, a nakoniec som sa začala baviť s jednou babou s tumblr a tá ma presvedčila, aby som si to prečítala. a ja neľutujem.












"If you ain't scared, you ain't human." When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his name. He's surrounded by strangers--boys whose memories are also gone. Outside the towering stone walls that surround the Glade is a limitless, ever-changing maze. It's the only way out--and no one's ever made it through alive. Then a girl arrives. The first girl ever. And the message she delivers is terrifying.

{ w r i t i n g   s t y l e }
mne osobne sa jamesov štýl písania dosť páči. píše v tretej osobe, ale z pohľadu hlavnej postavy, takže vlastne podobne ako cassie. nepoužíva veľa opisov, a sú stručné. v knihách je veľa dialógov. a hlavne - james úžasne popisuje akciu. niektorí autori sa všemožne snažia vymyslieť napínavý dej plný zvratov, a podarí sa, lenže keď príde akčná scéna, zlyhajú. [ hmm, to mi pripomína mňa a gifted. -_- ] james nie je ten prípad. neviem, ako to robí - chcela som sledovať jeho štýl pri akcii, lenže ma vždy tak pohltila, že som zabudla na vonkajší svet. vážne. cítite búšenie srdca, nervozitu v žalúdku, tečie vám krv spolu s postavami, bežíte v maze... je to proste závideniahodné.

jedna vec, ktorá možno celkom nesúvisí so štýlom písania, ale so spracovaním knihy je určite aj všeobecne najväčšia nevýhoda knihy. a tou je príliš veľa otázok. v prvej knihe nás autor zavalí otázkami, a nakoniec nám dá zopár odpovedí, v druhej knihe pribudnú ďalšie otázky a nejaké odpovede, a v tretej knihe sa konečne dozvieme väčšinu informácií. veľa ľuďom to vadí - to napätie, to, že takmer nič nevieme, že sme v podstate bezbranní a hlúpi. ja som bola pripravená na to, že to bude knižná séria s dobrou zápletkou, ale zle napísaná. nemala som veľké očakávania. ale prečítala som to kvôli tej babe z tumblr. a moje očakávania boli úplne mimo. možno je to tým, že mne sa páči snáď každá kniha, ktorú prečítam, možno je to tým, že sa mi páčilo to napätie, možno je to tým, že som bola príliš zaneprázdnená shippovaním, každopádne, mne tie otázky nevadili. dokonca, keď sme dostali v tretej knihe odpovede, mi to už prišlo zbytočné, zmierila som sa s tým, že tie odpovede nedostanem. a vlastne sa mi to aj celkom páčilo, to, ako james neodpovedal na otázky. prišlo mi to cool. :D

každopádne, podľa mňa je to dobre napísaná séria, a páči sa mi zápletka. chlapec, ktorý nevie, kto je, potom prežije niečo ako hunger games, akurát že namiesto arény je v maze, potom sa z toho dostane, rieši problémy, ilúzie, príde ďalšia fáza... jednoducho sa mi páči, ako si james poradil s plotom.

ďalšia vec, ktorú treba spomenúť je character development. určite tam je, príde mi, že sa zmenil thomas, aj teresa, a aj zopár iných postáv. ale inak sa ostatné postavy veľmi nevyvinuli, a vlastne čo sa týka protagonistov, je to slabé. majú málo priestoru, málo sa o nich dozvieme. dobre, toto sa samozrejme dá pripísať na vinu tomu, že nemajú pamäť, obľúbené kapely, jedlá. celá séria je zameraná na akčnosť a otázky a ilúzie a na mnoho iných vecí. a tým, že tam je menej character developmentu, si nemôžeme postavy až tak obľúbiť. mne osobne to však nerobilo problém, našla som si tam zopár future husbands. príde mi, že táto séria je možno viac pre chlapcov, ale mne sa aj tak veľmi páčila.

{ c h a r a c t e r s }
postáv tam nie je málo, ale asi polovicu poznáme len po mene a asi desať z nich má v knihách dialógy a úlohu.

thomas, hlavná postava, je zaujímavý. je zvedavý, je statočný, je tvrdohlavý. páči sa mi. ale jeho zvedavosť je dôvod, prečo máme toľko otázok. každopádne, je cute, ale na konci druhej a v tretej knihe sa k jednej postave choval ako blbec. podľa mňa. avšak niektorí ľudia majú iný názor. a vo filme, ktorý vychádza niekedy v septembri/októbri thomasa hrá dokonalý, úžasný dylan o'brien. ak neviete, kto to je, neviete, čo to je dokonalý chlap.

teresa, asi najhlavnejšia zo ženských protagonistiek je viac-menej love-or-hate postava. ja sa prikláňamboh k tej love strane. nemá nejakú výraznú charakterovú črtu, ale je v pohode, má pekné vlasy a hrá ju kaya scodelario, takže ju vpodstate aj musím mať rada, lebo kaya je zlatko. <3 každopádne, v celej trilógii je to asi najzvláštnejšia postava. urobí nejaké veci, za ktoré ju potom mnohí nenávidia, ale musela ich urobiť. a basta, nech si kto chce hovorí čo chce, podľa mňa je super.

potom sú tu minho a newt, absolútne zlatíčka. jeden lepší ako druhý. sassy, ázijský runner minho, ktorý úplne zmenil môj pohľad na gay smut fanfics na tumblr. a cute, úžasný, dokonalý, najlepší newt, ktorý je proste super a tečka.

a chuck. chuck. má trinásť rokov, ako prvý sa baví s thomasom. všade za ním dolieza, ochraňuje ho, je stále s ním. je to zlatko. kiežby som ja mala takého kamaráta. to, ako sa vyvíja jeho osud v knihách ešte len zväčšilo moju lásku k tomu decu.

brenda je bohyňa. nepýtajte sa, či preferujem brendu alebo teresu, a už vôbec nie koho shippujem, pretože sa to každý deň mení. :d každopádne, brenda je múdra, brenda je cute, brenda je zaľúbená, brenda dokáže byť sassy. brendu by ste si mohli obľúbiť.

mohla by som tu ešte pol hodinu písať o gallym, ktorý je šokujúci a úžasný, o jorgeovi, ktorý mi príde ako šesťdesiatročný dedko ale asi nemá ani tridsať, o frypanovi, albym, arisovi, rat manovi, paigeovej.... ale poviem len, že napriek tomu, že development tu je dosť slabý, som si ľahko obľúbila väčšinu postáv.

{ s u m m a r y }
toto bude asi dosť subjektívny odstavec, ale recenzie musia byť aj trošku subjektívne. mnohým ľuďom sa táto séria nepáči, preto má aj také goodreads skóre aké má, dvoj a troj-hviezdičkové hodnotenia zmiešané s tými päťhviezdičkovými. no mňa veľmi príjemne prekvapila, obľúbila som si ju a v momente, keď som ju dočítala som mala chuť začať ju čítať odznova. och. mimochodom. ten koniec. pre istých shipperov raj, pre iných peklo. a pre tých, ktorí sa starali o dobro gladerov [ obyvateľov maze-u ] je to raj, pretože všetko dobre dopadne. sorry za spoiler, mimochodom. ale chcela som, aby ste vedeli, že to má happy end. sort of. každopádne, postavy, plot, celá romantická zápletka [ ktorá je veľmi zaujímavo a srdcervúco vyriešená. ], prostredie, lepšia kvalita z knihy na knihu, to, že tie knihy sú také tenké a preto sa všetko deje rýchlo a je to takmer stále napínavé a stále zaujímavé... toto a mnoho iného sú veci, ktoré prispeli k tomu, že to je jedna z mojich najobľúbenejších knižných sérií.


+ slang ; viem, že doteraz o ňom v tejto recenzii nepadlo ani slovo, no najlepšie som si šetrila na záver. slang je niečo, za čo mám chuť jamesa vybozkávať, pretože je úplne dokonalý. najprv ho asi nebudete chápať, no postupne, ako budete čítať viac a viac viet, pochopíte význam tých slov, alebo si pozriete na nejakom fóre, čo znamenajú. :D ako ja, just to make sure. shank, shuck, shuck-face, slinthead, klunk. dokonalé slová, zábavné slová, a navyše, môžete nimi nahradiť niektoré neslušné slová v anglickom jazyku, a nikto nepochopí tomu slovu, ale všetci pochopia významu [ napr. shuck a fuck, shucking znie ako fucking takže všetci pochopia, ale shucking je proste omnoho lepšie. pre mňa už neexistuje omfg ani wtf, už hovorím omsg a what the shuck.
tempo ; alebo akokoľvek to chcete nazvať, jednoducho to, že táto séria je od začiatku po koniec nabalená akciou, prekvapeniami, novými odhaleniami, zradou, bojovaním, bojom o prežitie, a v druhej a tretej knihe aj sci-fiosťou. jednoducho nemáte čas sa nadýchnuť, ste prilepení k tej sérii. ja som to celé prelúskala za necelý týždeň, čo je u mňa obdivuhodné, pretože v poslednom pol roku sa kvôli môjmu sociálnemu životu a lenivosti moje tempo čítania dosť spomalilo.
- nezodpovedané otázky ; k tomuto sa veľmi nejdem vyjadrovať, už som tomu venovala jeden odstavec, a mne to vlastne ani nevadí, ale je to nevýhoda.
- spracovanie postáv ; o tomto som už tiež hovorila, veľmi ťažko sa na tie postavy naväzuje, keďže o nich veľa nevieme, ale, opakujem sa, mne to aj tak problém nerobilo, každopádne, jo, character development je slabší.


{ r e c o m m e n d a t i o n }
túto sériu by som jednoznačne odporučila všetkým, ktorí majú radi sci-fi, a ktorým nevadí menej romantiky a vpodstate štýl percyho, pretože aj tu je menej romantiky a veľa akcie a boju a tak dále. je to séria, ktorú mnohí nemajú radi, mnohí sú neutrálni, a mnohí ju milujú. ja som samozrejme v poslednej skupine. možno že sa vám tá kniha nebude páčiť, možno že nevydržíte čítať ani prvý diel, každopádne, mali by ste maze runnerovi dať šancu. môže sa vám neskutočne páčiť, môžete sa stať závislí, môžete sa pridať do úžasného fandomu na tumblr. maze runner si šancu zaslúži.



 “You are the shuckiest shuck faced shuck in the world!”


“You get lazy, you get sad. Start givin' up. Plain and simple.” 


“She smiled for the first time, and he almost had to look away, as if something that nice didn’t belong in such a glum and gray place, as if he had no right to look at her expression.” 


 “I kind of accepted it, in a way. That saving you was worth losing what we might've had.”


 “Minho looked at Thomas, a serious expression on his face. "If I don't see you on the other side," he said in a sappy voice, "remember that I love you.”

6 comments:

  1. jak som sa ja tešila na túto recenziu..a konečne je tuu. :3 o tmr som sa dozvedela od..myslím že Leny, ešte na jej blogu na blog.cz o nej písala a už vtedy som vedela, že to bude čosi pre mňa. hlavne po hunger games, ktoré som si zamilovala a určite mi nevadia knihy s podobnou tématikou. the maze aj celá tá zápletka ma zaujala, o postavách síce moc neviem, ale to sa napraví, lebo akurát tvoja recenzia ma presvedčila k tomu, aby som si prvý diel okamžite stiahla do mobilu..takže po meste padlých anjelov sa vrhnem na toto. sľubujem.

    keď som bola v kine na divergencii a potom neskôr na tfios, dávali tam trailer aj na tmr a ja som hneď vedela o čo ide. síce mám na tento rok dosť filmov v kine naplánovaných, keby všetko klaplo, mohla by som byť aj na premiére runnera. :) ale to iba v prípade, že si prečítam túto prvú knihu, lebo by som nezniesla pocit, že pozerám film a knihu som ešte neprečítala!

    ináč...mala by som na teba takú prosbu. ako vidím, už 4/5 kníh čítaš v angličtine a ja mám často otázky ohľadom toho jazyka. lebo niektoré knihy, ako napríklad the perks of being a wallflower sa mi po anglicky čítali ťažšie - a netuším prečo! - a zas naopak shatter me a divergent boli úplne v pohode. strašne by ma teda potešilo, keby si ku rencezii pridala aj náročnosť toho jazyka, či autor používa ťažšie slová ako napríklad Cassie Clare, alebo také jednoduchšie, s ľahšou anglinou. mne by veľmi pomohlo, keby si aj napríklad tú náročnosť porovnala s nejakou inou knihou alebo čo..ak ma chápeš (aj keď mám pocit, že od teba žiadam veľa :/). lebo aj keď (niekedy) ty tvrdíš opak, tvoja angličtina je úplne perfektná, to vidím aj na recenziách na goodreads alebo hocikde inde. niekedy mám totiž proste problém len s tým jazykom a potom kvôli tomu celú knihu nechám tak. to by ma straaaašne potešilo. <4

    -xx Julls.

    ReplyDelete
  2. Ja som o tom vážne písala? :DD A ako vidím až dvaja ľudia sa to odo mňa dozvedeli. Asi by som vážne mala začať používať niečo na tú moju pamäť :D Lebo jediné čo si pamätám je asi tak milión mien postáv z anime, kníh, mangy, filmov a seriálov. A tiež ako chutia sladkosti :DD

    Chiara (fuck zase som chcela napísať Jassie), napísala si to úžasné. ALE S TÝM SLANGOM NESÚHLASÍM :DD JA SOM TO TAK HATEOVALA :DD akože fajn bolo to super, a páčili sa mi tie slovíčka a asi ich začnem používať ale proste mi to tam vadilo :DD Ono to tak plietlo ma najprv že až :DD

    Čo sa týka Teresy (a teraz nerátam Kayu do toho) tak ja patrí práve do hate teamu. Podľa mňa je tam tak zbytočná a nezaujímavá že to až nejde. Ale jednoducho tam musela byť, to chápem. A MINHA A NEWTA MI NECHAJ NAPOKOJI :DD ONI PATRIA MNE! IBA MNE :DD CHÁPEŠ TO? :DD

    Ono je len škoda že to nie je v slovenčine/češtine. Určite by to malo väčšiu pozornosť. Ale teraz ma napadla otázka, uvažovala si nad tým že na slovensku to veľa ľudí nepozná? ČO AK V KINÁCH NEBUDE TEN FILM? Divergenciu tu poznali všetci a aj tak sme ju mali až o mesiac neskôr a to sa najprv všetci česi a slováci posťažovali kde to len šlo. PREBOHA PREDSTAV SI ŽE BY SME TO NEMALI V KINÁCH. OCH A NA TOTO PÔJDEME SPOLU? JE TO JASNÉ? AJ NA MOCKINGJAY :DDD

    ReplyDelete
  3. HEEEYYY GIRLLL!

    Som si myslela, že po tebe sa zaľahla sem a len tka zo špásu otvorím blog a tri new posty. :D Reku okay.
    Najprv k tvojim výletom. Kokos defče ako ja tebe závidím, že si takto lietaš po svete. To ja len do Zlína do Zoo a späť. :D A v oboch si si našla summer love. Potom som vždy túžila, aby som zažila summer love inak. Len škoda, že ten v Turecku bol taký ťuťmák, že sa hanbil. To baba má byť tá hanblivá. :D Chalani majú dobíjať pšedse. :D A Anglicko. No čo už. Máš šťastie v tom, že ho už nikdy nestretneš. Minimálne si si aspoň výlet pomocou neho užila ešte viac. Samozrejme vrámci slušného správania. :D I tak ti závidím tvoje mega leto. :) Len si užívaj kým sa dá krásko.

    A k tomuto. Neuveríš. Presne minule, neviem kedy, ale nedávno som niekde (asi na tumblr, aké nečakané, keďže som tam nonstop) som natrafila na hentoto, že tam hrá Kaya. A tak som si to čekla bližšie a zistila, že to je zhodou okolností aj kniha a trošililinku mi to pripomenulo HG, but whatever, Kaya hovorí za všetko.
    No podľa tvojej recenzie to síce znie ako zaujimavá kniha, ale ani však asi moc pre mňa. Film si pozriem, tomu dám šancu, ale kniha by ma asi nezaujala. :D
    I tak to nemení nič na tom, že milujem tvoje recenzie. A tú Dúhu si raz musím prečítať! Najlepšie, keď budem vedieť dobre po anglicky! YEAH!

    Ale no, nebuc, hlavné info som ti tam dala, čo by si ešte chcela? :D Čokoľvek čo o ňom ešte chceš počuť alebo sa dozvedieť sa ma spýtaj, ak budem vedieť odpoveď poskytnem ti ju. :D Nepoznám toho herca, som si ho musela vytumblrovať ( to je u mňa new, že miesto vygooglenie si už vytumblrovávam :D ).
    To ako vážne, že nevieš kto je posledný člen Klubu 27? No Jassssss!

    ReplyDelete
  4. Mne nehovor že to je nereálne :DD To autorka si to zažila :DD Choď s tým za ňou :D Ale je to dobré, prečítaj si to :D

    Ale tak čo :33 Preboha jedla si už škótske karamelové hovadiny čo sa nápadne podobajú korvkám lenže to je stokrát tak dobré a milión krát menej lepkavé (čiže to nie je lepkavé)? JE TO ÚŽASNÉ :D máme doma ešte 2 balíky takže keď sa stretneme v Bratislave cez leto (a sa stretneme lebo doma sa nudím) tak donesiem a dám ti ochutnať. Ale nezaručujem že to nezjem skôr ako sa k tomu dopracuješ :D

    Dobre, dobre podelím sa :DD Nie Teresa nie je dokonalá, ale som ticho :DD

    ALE DAJÚ TO DO KINA :DD Dali tam cheekbones, dajú aj toto :DD

    ReplyDelete
  5. Jassíčka, bola som doteraz odcestovaná u kamarátky, takže som si ťa nestihla pridať na fb, ale už tam padám a posielam žiadosť! :D Sooo... neviem, kde mám začať ( ako vždy). Najprv ti chcem pochváliť recenziu ( ako vždy) a podotknúť, že ti závidím, ako sa vieš krásne rozpísať aj bez spoilerovania! :D O tejto sérii som doposiaľ nepočula, ale keď píšeš, že je to niečo podobné na štýl Hunger Games, mohlo by ma to baviť :) Vôbec som netušila, že máš rada Kayu, ja ju popravde moc nemusím, pretože ju mám v hlave stále zafixovanú ako Effy zo Skins, ktorá mi teda moc nesadla. Každopádne. Keď som si prečítala vetu "Niektorí autori sa všemožne snažia vymyslieť napínavý dej plný zvratov , a podarí sa, lenže keď príde akčná scéna, zlyhajú". Hneď som si spomenula na príbeh o tom ostrove, ktorý som písala a o epickom páde lietadla ktorý som napísala maximálne vtipne a vôbec to nevyzeralo tragicky alebo smutne :D Never mind :D Boli to moje začiatky, snáď by som to teraz zvládla o niečo lepšie :) Napríklad, mne nevadí, keď je v knihe veľa otázok, niekedy dokonca nezodpovedaných. Ponecháva sa tak priestor pre fantáziu a ja veľmi rada premýšľam nad tým, ako by to mohlo byť... Myslím teda, že by ma táto séria mohla baviť :)

    ReplyDelete
  6. Už som čítala jednu recenziu na túto knihu a vtedy som sa rozhodla že si ju kúpim, ale vždy keď idem si ju idem kúpiť vojdem do kníhkupectva a zoberiem si niečo iné a tak je to aj s Percym. :D

    Tiež ti chcem oznámiť že saa vraciam k blogovaniu (ak si ma ešte pamätáš). :D

    ReplyDelete