ethereal (adj) extremely delicate, light, not of this world.

Thursday 3 July 2014

The Mortal Instruments, Cassandra Clare



Milujem dni ako je tento. Najprv bolo vonku krásne a mne slnečné svetlo prenikalo do izby, kým som si čítala a bloggovala, potom začalo pršať a ja som sedela prikrytá dekou s čajom v ruke čítajúc knihu a pozerala som sa von oknom, na dažďové kvapky a ich nekonečné preteky v tom, ktorá ako prvá zostúpi na zem. [ napísané asi štyri dni dozadu :D ] Oukej, to bolo trošku poézie na úvod, teraz sa môžeme vrhnúť na samotnú recenziu. O tejto sérii som sa vlastne ani nijako nedozvedela, začala som ju čítať dva roky dozadu na Vianoce, keď som od tatka dostala Mesto Kostí. Po roku som sa k nej vrátila a prečítala druhý diel, a niekedy tento rok v apríli som sa rozhodla pokračovať a stiahla si tretí, štvrtý a piaty diel v angličtine. Potom už mi nezostávalo nič iné než pomaly čakať na 27.5., osudný deň, deň, ktorý mal ukončiť ďalšiu úžasnú sériu. Myslím, že The Mortal Instruments / Nástroje Smrteľníkov všetci z vás poznajú aspoň z počutia. Ak nie, neviete si predstaviť, o čo prichádzate.  




                                

    "When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder― much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing―not even a smear of blood―to show that a boy has died. Or was he a boy?

    This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know..."


ŠTÝL PÍSANIA
Tí, ktorí čítali moju recenziu na The Infernal Devices [ X ] vedia, ako veľmi milujem Cassandrin štýl písania. A tí, ktorí čítali The Infernal Devices / The Mortal Instruments aj chápu, prečo ho milujem. Je to totiž niečo, čo sa nedá nemilovať. Jej knihy nie sú také tie "ľahké počteníčka", ktoré zlúskate za jedno poobedie so šálkou čaju, zrazu zírate na zatvorenú knihu a rozmýšľate, či sa v tej knihe vôbec niečo stalo. Ó nie, Cassieine knihy sú presný opak. Sú epické, písané ťažšie čitateľným, no vysoko návykovým štýlom. Je to majsterka character developmentu — sexy jerk z prvého dielu môže byť na konci série neuveriteľne citlivý, všetky jeho tajomstvá môžu byť odhalené; shy mundane [ mundane: človek. ] sa môže premeniť na sebavedomého upíra. [ sorry za spoiler, ale je to ešte v prvej knihe, takže to až taká pohroma nie je, right?!

Taktiež neskutočne dobre popisuje prostredie, vône, zvuky, navodzuje atmosféru bez toho, aby ste si to všimli: farby, vône, slová. Opisy nie sú dlhé a nezáživné, práve naopak. Zpestrené sú spomienkami a dojmami postáv. Ďalšia obdivuhodná vec je formát. Jej knihy sú totiž písané v tretej osobe minulého času. Keď som sa o tom dozvedela ešte než som čítala knihy som si myslela, že to bude neskutočne neosobné; je to zase inak. Cassie to nejako dokázala, a na konci série som všetky postavy poznala omnoho viac než na konci nejakých sérií, ktoré boli písané v 1. osobe. Možno že upísala svoju dušu diablovi, aby mohla písať ako bohyňa. A ďalšia viac než dokonalá vec na tejto sérii?! Nie sú tu dve hlavné postavy a hŕstka ľudí, ktorí prídu a odídu bez toho, aby sme sa o nich dozvedeli. Hlavných postáv tu je viac než desať, a vedľajších minimálne dvadsať. A o všetkých vieme veľmi veľa, niekedy až príliš. Navyše, ten nápad — shadowhunters, teda tieňolovci, démoni, nephilim, lásky a zápletky, zločinci. Všetko je dokonale premyslené.

POSTAVY
Ako som už hovorila, je tu trilión postáv. A sú neskutočne rôznorodé — sú tam gayovia, bisexuáli, černosi a belosi, a ďalšie veci, ktoré robia túto sériu neobyčajnú v jej rozmanitosti. Pokúsim sa opísať čo najviac z týchto úžasných postáv.

Hlavnou postavou — teda najhlavnejšou z hlavných — je v tejto sérii Clary Fray, aka Clarissa Fairchild, Clarissa [ SPOILERS REMOVED ] . Musím povedať, že — rovnako ako Tessa z TID — je aj Clary jedna z mojich najobľúbenejších knižných hrdiniek. Je v podstate geek, číta komiksy, hrá hry, kreslí, vedie normálny život s jej úžasnými ryšavými vlasmi. A potom sa to všetko zmení, a my sledujeme jej transformáciu z vystrašeného zmäteného dievčatka na silnú chytrú mladú ženu, ktorá bojuje ako chlap a zachraňuje celé rasy [ no dobre, tak zachránila iba jednu, ale chcelo to ten efekt. ] a ktorú nemôžete nemilovať. Okej. Môžete, ale robí sa to ťažko, lebo je proste dokonalá. Dokonca aj na tumblr sa podľa nej volám. #thatswhatyoucallacrush

Potom tu je Jace Lightwood, aka Jace Wayland, aka Jace [ SPOILERS REMOVED ], Jace [ SPOILERS REMOVED ] . Jeden z najdokonalejších knižních hrdinov. Ak nie ten najdokonalejší. Blonďavý, výrazné črty, "all angles and shadows"; ako by povedala Clary / Cassie. Taktiež sledujeme obrovský character development, z drzého a občas nepríjemného blonďáka na citlivého, zakomplexovaného shadowhuntera, ktorý dokáže ľúbiť celým srdcom, a nakoniec na šťastného muža, ktorý je s jeho spriaznenou dušou v svete bez krviprelievania a vojen. Myslím že toho ľúbi každý človek, ktorý čítal The Mortal Instruments. Pretože... Arghhh. <3 Nedá sa to vyjadriť slovami.

Nemôžeme zabudnúť ani na Clarynho najlepšieho priateľa, Simona Lewisa. Simon je cute, je to geek, nosí okuliare, je strašne shy a overprotective. Ale to je len prvá kniha. V ďalších dieloch prechádza obrovským developmentom, mení sa na upíra [ no sorry, ale hovorím, bolo to hneď v prvej knihe! ], získava si srcia žien, a stáva sa ešte dokonalejším než na začiatku.

Sú tu ďalší úžasní muži Alec Lightwood aka "not your bitch", najúžasnejší gej na tomto svete; Magnus Bane, boh sexepílu a glitteru a eyelinerov a najdokonalejší bisexuál a. ani. ma. nechcite. presvedčiť. že. ho. nemilujete.; Jordan, Julian, a tak dále a tak dále. Majú tu však aj skvelých villains, najprv Valentinea a potom [ SPOILERS REMOVED ] . Obaja sú zlí, obaja majú čudné predstavy o šťastí, ale pri obidvoch sa pripravte na feelsy scény. 

 A ženy sú tiež poriadne dokonalé. Isabelle Lightwood — najbadassovejšia a najsexy shadowhunter; Jocelyn Fray, Claryina máma, tiež ryšavá a tiež cool.

Takže suma sumárum, postavy sú úžasne vykreslené, s chybami, zlozvykmi, tajomstvami, túžbami. Je ich veľa, no väčšinu si obľúbite. Taktiež je úžasné, že nikto nie je dokonalý, nikto nie je čisto na strane dobra či čisto na strane zla, každý robí chyby.

ZHRNUTIE
The Mortal Instruments je neskutočne kvalitná séria šiestich kníh. Keď raz začnete čítať, veľmi ťažko sa tie knihy odkladajú. Príbeh a zápletka sú originálne; predsa len, je ťažké vymyslieť úplne nový svet, nové pravidlá, nové vysvetlenia, novú históriu. Cassandra Clare to zvládla na jednotku z hviezdičkou a ja môžem hrdo povedať, že to je moja najobľúbenejšia knižná séria. Dobre, občas to býva nechutné pri nespočetných bojoch s démonmi, ale aspoň to nie je nudné. Dobre, nejdem tu hovoriť, že titul "najobľúbenejšia knižná séria" u mňa nesie niekoľko sérií. Ale aby som to porovnala, aby ste mali aspoň predstavu o kvalite... Myslím, že je to lepšie ako The Hunger Games. Je to rozvinutejšie, dlhšie, romantickejšie. Ale samozrejme, ako všetky knihy, aj tu sa dajú nájsť negatíva aj pozitíva.
+ cassein štýl písania prináša jednu ďalšiu obrovskú výhodu: takmer všade sú citáty, každá veta, ktorú prečítate je hodná označenia "citát", cassie píše jednoducho nádherne
+ sprievodné knihy, ďalšie série o shadowhunteroch, takže to je nekonečná cesta
-  príliš dlhé kapitoly / je to subjektívny zápor, ale predsa len, recenzia musí byť aj subjektívna, right?! ja osobne mám rada kapitoly, ktoré majú tak maximálne desať strán, cassieine majú väčšinou okolo dvadsať, tridsať. som ten typ čitateľa, ktorý číta po kapitolách, takže ak rozčítam jednu kapitolu, musím sa cez ňu ešte dlho prekúsavať
- napriek tomu, že som hovorila o úžasných opisoch, občas sú predsa len príliš dlhé a ja pácham knihomoľský hriech; preskakujem odstavce
ODPORÚČANIE
Pýtate sa, či si túto sériu máte prečítať?! Moja odpoveď je z recenzie jednoznačná: áno. Rozhodne si to prečítajte, neoľutujete. Najlepšie by bolo, ak by ste si to prečítali po anglicky, pretože čítať cassieine nádherné vety po anglicky je proste radosť. No ak si netrúfate na angličtinu, knihy sú preložené aj do slovenčiny a majú celkom obstojné obaly. Pozor, ak obľubujete ľahké čítania a nie hrubočizné romány s niekoľkými dejovými líniami a stále novými zápletkami, táto séria nie je pre vás to pravé. Radšej si prečítajte niečo od Johna Greena. Každopádne, všetci ostatní, hopsa šupsa do kníhkupectva / knižnice!







    “And now I’m looking at you,” he said, “and you’re asking me if I still want you, as if I could stop loving you. As if I would want to give up the thing that makes me stronger than anything else ever has. I never dared give much of myself to anyone before – bits of myself to the Lightwoods, to Isabelle and Alec, but it took years to do it – but, Clary, since the first time I saw you, I have belonged to you completely. I still do. If you want me.” 

    “Still I pictured having you for fifty, sixty more years. I thought I might be ready then to let you go. But it's you, and I realize now that I won't be anymore ready to lose you then than I am right now. Which is not at all.”

when i find myself in times of trouble
simon lewis comes to me
speaking words of wisdom: 
"lord montgomery"

11 comments:

  1. Chystám sa na obe série od Cassandry a strašne sa na to teším. Už ich mám pripravené v čítačke, ale ešte predtým som si určila prečítať iné knihy, takže to musí počkať. Viem, že som to už písala ale neviem sa dočkať toho momentu keď konečne otvorím tú knihu :D

    A tie dni o ktorých si písala - ktorý knihomoľ by ich nemiloval? Keď môže v pokoji sedieť s obľúbenou knihou a počúvať dážď alebo ležať (s obľúbenou knihou) a prijímať teplé lúče slnka? ^^

    ReplyDelete
  2. Já bych si na to v angličtině asi netroufla. Nemyslím tím to, že anglicky neumím, to bych snad zvládla, ale já potřebuju porozumět celému textu, a ne si to logicky domýšlet, i když to třeba bude správně. A věřím, že to v angličtině musí být tak o 400% lepší, jenže mně vadí ne 100% rozumění. :)

    Jinak jsem viděla jenom film, ale chystám se na sérii, až tedy mi ji někdo koupí, žejo. :D ^^

    ReplyDelete
  3. Ach Jass.
    Vlastně Chiaro. Chiaro nebo Chiara? Jak se ti to líbí víc, skloňovaný, nebo neskloňovaný? Mně neskloňovaný, takže aspoň protentokrát: Chiara, nemohla jsem se dočkat, až tohle budu psát. Předchozí dva články jsem četla a jsou úžasné, ale okomentuji jenom tenhle, protože mně přijde takový zvláštní psát něco i k těm předchozím, když mám k dispozici tenhle, který rozhodně stojí za to. (Ty předchozí taky, ale chápeš, TMI se skoro nic nevyrovná.)

    Občas mám pocit, že jednou, za pár let, budeš psát právě tak jako Cassie. Protože už jenom to, jak píšeš o tom, jak ona píše, je něco.
    Samozřejmě musím se vším souhlasit, protože jsi napsala úplně všechno tak, jak to je, a přiznejme si to, Cassie je opravdu bohyně. Nebo polobůh, dcera Apollona? Možná, každopádně píše úžasně.
    Nikdy jsem nepřemýšlela o tom, že je tam víc hlavních postav. Vždycky mi to v jejích knížkách přišlo takové samozřejmé, ale ano, když to porovnám s jinými sériemi, v tomhle jsou Cassandřiny opravdu neobyčejné. (A nejenom v tomhle.)

    Já jsem Clary moc nemusela. Přišla mně taková hloupá a moc... Já nevím, když ji porovnáš s Tris, tak to nebyl nikdo. Ale to bylo jenom v první půlce série. Potom z ní bylo přesně to, co jsi napsala, a já jsem si začala říkat, že to zas taková nula nebude...

    Když vidím slovo Jace, usměju se. Nevím proč, ale prostě to udělám. Kdysi to byla moje nejoblíbenější postava ze všech. Měla jsem ho tehdy i radši než Čtyřku, a to je co říct. Pak jsem si na něj zvykla a měla jsem ho fakt ráda, ale ne nic tak přehnaného jako předtím. On se fakt hodně změnil, myslím, že i víc než Clary. A je úžasné to moct pozorovat.

    Simon je moje nejoblíbenější postava. To, co to všechno udělalo s ním, je bláznivé. A ten konec... Proto jsem si ho oblíbila ještě víc. (A musím se přiznat, že jsem ho v prvních dvou dílech nesnášela a chtěla jsem, aby umřel.)

    Všechny postavy jsou úžasné, každá svým způsobem, i ti záporáci. Prostě... No, prostě Cassie.

    S dlouhými kapitolami souhlasím. Ale když mně tu knížku mamka jednou chtěla sebrat, abych šla spát, hodila se mně výmluva "ještě jednu kapitolu", takže jsem mohla čtením strávit další hodinu. :D Ale jo, jsou dlouhé.

    Chiara, ty přeskakuješ odstavce v Cassandřiných knížkách?! To je hnusný, víš to? Chudák, ona se tak snaží, a pak to nikdo nečte.
    Chápu to. Chápu, že chceš číst tu akci a ty skvělý věci, a ne popis toho nudnýho lesa, kterej je na každé stránce. V určitých scénách mi vadí i to, že popisuje, jak kdo vypadá. :D

    Ten, kdo to ještě nečetl, nemá přesně takový život, jaký by si každý zasloužil, co myslíš?

    ReplyDelete
  4. Ještě se vrhnu na odpověď ke tvému úžasnému a dlouhému komentáři. :D

    Vidíš, ty ses chtěla zabít, a já píšu ještě později. Nic takového si nevyčítej, jsem ráda, že jsi vůbec napsala. (Teda ne, že jindy nepíšeš, ale že znovu celkově píšeš.) Děkuju. Jsem fakt ráda, že se ti líbil, ale už jsem ho změnila, tak doufám, že se ti líbí i tenhle. :D Já a tamten design? Nemám se ptát, ale jak jsi na to přišla? :D Můj hlas je totiž takový strašně cute, co. :D

    Já vím. A každý to tak má, když odchází. Ale život jde dál (to už zní trapně) a tohle zažiješ ještě minimálně jednou, a po maturitě to podle mě bude mnohem horší.

    Ha-ha-ha.
    Pak bys spotřebovala taky papír na negativní vlastnosti, nebo dva, nebo všechny papíry.
    Tady na blogu možná jo, ale zkus mě potkávat každej den ve škole a hodně rychle změníš názor. :D

    No jo, no jo. Takže tobě se povedlo to, co jsem chtěla zvládnout já, ne? Mimochodem, gratuluju.

    Hah. To všichni říkají, když se o tom zmíním. :D

    Díky. Už jenom 88 kilometrů. :D Nebudu vypadat jako bohyně, ale jako rajče, což je rozhodně vtipnější, takže si to víc užiju. :D Já mám pocit, že tohle všichni strašně řeší, ale ve skutečnosti je to každýmu ukradený. Někdo vypadá blbě v kraťasech, někdo v sukni, někdo v dlouhých kalhotách, na každým se něco najde. A nevím, co bys chtěla hubnout, ale jestli se ti zdá, že přece jenom něco, tak doufám, že se ti to povede. :)

    Pokračuju.
    Jo, já se taky divím, protože naše profesorka na češtinu pořád jenom samá antika a středověk... Zas tak super ho nemáme, ale jo, pamatuju si, jak jsem loni četla Poselství z věčnosti a ty jsi to znala. Taky to byla povinná četba.

    Ahh. Jo, přesně před rokem jsme vedly takový ty dlouhý konverzace a měly jsme se fajn a bylo to úžasný. Vrátila bych to. Aspoň na chvilku. <46 Ah, kéž bych mohla cestovat s Doctorem. :D

    Nechám toho kecání, jdu běhat. Měj se krásně a užívej si prázdniny a dělej jenom to, co tě baví! :)

    (Měla bych omezit používání smajlíka :D, je to divný.)


    MUSELA JSEM TO DÁT DO DVOU KOMENTÁŘŮ, DO JEDNOHO SE TO NEVEŠLO!!
    ZASE.

    ReplyDelete
  5. Ja si to chcem neskutočne prečítať! Moja spolužiačka má asi všetky časti.... alebo nejaká jej rodina ale proste čítala to a hrozne jej závidím a hnevám sa na seba, že vtedy som si to od nej nepožičala. Ale ja si zas nie veľmi rada požičiavam knihy, pretože nemám ten pocit, že sú moje, že si ich po prečítaní môžem vložiť do "knihovníčky" a prípadne niekedy sa k nim vrátiť a prelistovať obľúbené pasáže. A tak si budem musieť našporiť peniažky a postupne si pokupovať všetky časti. :D Bude mi to trvať ale čo narobím, potrebujem tú knihu držať v ruke a mať pocit, že je jedine moja :D Po tejto určite siahnem :3

    ReplyDelete
  6. Cassie milujem, takže nadšenie úplne chápem, fakt tie postavy a svet a všetko...:3 Už sa nemôžem dočkať, kedy sa dostanem k šestke. Inak jop, opisy a kapitoly by niekedy možno mohli byť trochu kratšie, ale kašľať na to.:D

    ReplyDelete
  7. Som neskutočne rada, že som na teba opäť narazila;) Túto sériu kníh poznám, ale ešte som sa k nej veľmi nedopracovala, taktiež viem, že je jedna časť sfilmovaná, ale nechcem si pokaziť zážitok skôr než prečítam knihu... Snáď sa mi v blízkej budúcnosti prečítať aspoň jedinú časť, pretože to každý ospevuje a ja som neskutočne zvedavá

    ReplyDelete
  8. Ja sa k tomu chcem dostať už neskutočne dlho, ale našej knižnici všetko pekne trvá. Verím, že to si ešte nejaký ten piatok počkám, no toto je séria, ktorú si nechcem nechať ujsť :) Priznám sa, že som neodolala a na film som bola v kine, no to mi málokedy zvykne pokaziť dojem z knihy (normálne si to odnesie chudáčik film...).

    (http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/)

    ReplyDelete
  9. skvělá recenze. spisovatelku neznám, sérii taky ne, sakra, jsem nějak pozadu!:D
    jinak, jass (pro mě pořád jass:-D), můj summer crush je dovolenej, boyfrienda už dávno nemám víš!:-D jsme nejlepší kamarádi a je nám mnohem lépe:-D jen pro pořádek:-D

    ReplyDelete
  10. Juchúú! Konečne mi ide napísať komentár! Aký je to senzačný pocit! :D Takže, drahá Chiara ( asi by som si mala zvyknúť na novú prezývku... Ale v mojom srdiečku budeš tak či tak navždy Jass!!! :D) S pletením náramkov som akosi prestala, neviem, čím to je. Tkací rám som si nechala na našej víkendovej chate a moc na to nemám chuť :D Jednalo sa skôr o také chvíľkové poblúznenie, uplietla som ich asi desať a mám dosť :D A nemám tie správne nitky... pchhh :D Ďakujem ti za tvoj krásny, dlhý ( bože, ako ja milujem tvoje slohovky v komentároch!!! ) a povzbudivý komentár na mojom blogu, veľa som si z neho vzala. Kukla som si na youtube to blogilates, vyskúšala niekoľko cvikov a zatiaľ sa mi to fakt pozdáva. Mala si pravdu, vyzerá to síce jednoducho, ale je to celkom makačka no :D Čo sa týka The Mortal Instruments ... knihy som nečítala a nevidela som ani film, plánujem to ale v blízkej dobe napraviť, teraz cez prázdniny mám celkom dosť času... :D Preto si tvoju recenzičku vychutnám až potom ( viem, že ty ma poznáš a viem, že vieš, že to myslím vážne a že sa k nej skutočne vrátim. naozaj nejde o to, že by sa mi nechcelo čítať alebo tak :D) Pretože práve som si na blogu Natt prečítala recenziu na jednu knihu a napriek tomu, že upozornila, že sú tam spoilery, akosi som sa začítala a ehm... :D asi mi tá kniha potom neprinesie žiadne prekvapenie. Takže tvoju recenziu si nechávam ako delikátnu záležitosť, na ktorú sa môžem tešiť!!! :) P.S. Skoro som zabudla :D Ešte k tvojmu komentáru. Myslím, že hovorím mäkkučko :D Si fakt talent, že podľa slovosledu vieš vyčítať, z kade asi človek môže byť :O rešpekt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. OMG :D Celkom trapas :D Nechtiac som tam naťukala svoj druhý blog o Lane ( to ignoruj, prosím :D Som zvyknutá na to, že na ňom bývam často a automaticky vždy vypisujem tento blog... -_-)

      Delete